Fiecare al doilea apel la 112 nu reprezintă o urgență reală.
112 este numărul de telefon pentru apeluri de urgență, disponibil în toate statele membre ale Uniunii Europene, inclusiv în România. Acest sistem salvează vieți, dar necesită și o utilizare responsabilă din partea cetățenilor.
Cauzele apelurilor inadecvate la 112
- Apel la 112 efectuat accidental – apel făcut din buzunar sau din greșeală, când telefonul este manipulat fără intenție.
- Căutarea de informații non-urgente – persoane care folosesc numărul 112 pentru a obține informații despre servicii sau instituții, care nu sunt legate de situații de urgență.
- Solicitări neadecvate pentru serviciile de urgență – cereri pentru transport non-urgent, consulturi medicale sau tratamente perfuzabile care nu necesită intervenția de urgență.
Când să suni la 112?
Atunci când te afli într-o situație urgentă sau consideri că altcineva se află într-o situație de urgență.
Ce servicii răspund la apelurile 112?
- Ambulanță
- SMURD
- Poliție
- Pompieri
- Jandarmerie
- Salvamont
Cine preia apelurile 112?
Apelurile sunt preluate de operatorii STS din cadrul Serviciului de Urgență 112, în ordinea intrării în sistem.
Ce spun la 112? Cum este gestionat apelul?
Operatorul pune o serie de întrebări pentru a identifica urgența și pentru a completa fișa de caz.
- Ce urgență aveți? – Descrieți pe scurt situația pe care o întâmpinați.
- Unde se întâmplă? – Oferiți cât mai exact adresa sau locul unde este necesară intervenția. Oferiți cât de multe repere! Dacă este posibil, trimiteți pe cineva în așteptarea echipajului. Dacă știți că soferului de taxi îi este greu să vă gasească adresa, așa se va întâmpla, cel mai probabil, și în cazul ambulanței.
- Câte persoane sunt rănite? Care este starea lor? Ce simptome au? – O ambulanță se poate ocupa de o singură victimă. De aceea, este important ca operatorul să știe situația de la fața locului pentru a putea trimite suficiente echipaje și, mai ales, de competența potrivită (echipaj SMURD – Terapie Intensivă Mobilă / SMURD – Echipaj de Prim Ajutor / Ambulanță cu medic / Ambulanță cu asistent etc).
- Cum vă numiți? / Cum se numesc victimele?
- Ce vârstă aveți? / Ce vârste au victimele? – Copiii nu sunt ”oameni în miniatură” și prin urmare îngrijirea acestora diferă de cea a unui adult.
Operatorul repetă informațiile pe scurt pentru a se asigura că au fost primite corect și transferă apelul și fișa cazului către dispecerii serviciilor solicitate. Aceștia vă vor pune întrebări suplimentare pentru a ajunge la caz cât mai pregătiți. Nu vă îngrijorați, această etapă nu întârzie plecarea echipajelor spre caz. Convorbirea se face în timp ce aceștia deja se îndreaptă spre locație.
Cum pot face ca un apel la 112 să mai eficient, astfel încât să primesc ajutor cât mai rapid?
Rămâi cât se poate de calm. Știm, situațiile urgente vin la pachet cu doze mari de adrenalină, iar ”calmul” este greu de stăpânit, dar trebuie încercat pe cât posibil.
Răspunde prompt la întrebările puse de către operator. Chiar dacă în momentele de agitație s-ar putea să nu ți se pară așa, acestea sunt esențiale pentru gestionarea eficientă a situației în care te afli.
Nu uita, operatorul are la dispoziție doar informațiile furnizate verbal de apelant, spre deosebire de acesta care vede situația cu proprii ochi, aude și simte tot ce se întâmplă în jur.
Furnizați datele de contact dacă vă sunt solicitate (număr de telefon, nume și prenume). Acestea sunt utile atât agenților, pentru a vă putea contacta dacă au nevoie de informații suplimentare pentru intervenție (de exemplu, dacă echipajele din teren nu găsesc adresa), cât și dumneavoastră, dacă veți avea nevoie de date despre un apel efectuat la 112.
Urmați indicațiile operatorului 112. Știai că există o lege prin care fiecare cetățean are datoria să anunțe cazurile de urgență prin apel la112 și să respecte indicațiile primite de la dispeceratul de urgență? Poți citi aici articolul nostru despre legislația primului ajutor în România.
După încheierea apelului, păstrează telefonul deschis pentru a putea fi sunat de echipaje în caz de nevoie.
Ce fac dacă am apelat 112 din greșeală?
Așteaptă ca un operator să răspundă, informează-l că nu ai o urgență și că acel apel nu a fost unul intenționat. Asta va salva timp prețios pentru operator, deoarece, în cazul fiecărui apel care intră în sistem și nu este preluat, trebuie ca operatorul să revină asupra lui până la clarificarea motivului apelului.
Un apel la 112 făcut din greșeală nu atrage sancțiuni! Se sancționează doar apelurile abuzive.
Ce fac dacă nu sunt sigur că situația mea este de competența serviciilor de urgență?
Poți apela 112 și explica operatorului situația. În baza detaliilor acordate, acesta va stabili dacă este vorba de o urgență sau nu. În cazul în care situația nu se încadrează ca urgență, acesta te va îndruma către serviciile în a căror competență te încadrezi.
Așadar, „ce spun la 112?” este cheia pentru un apel de urgență reușit. Fiecare detaliu pe care îl oferi poate face diferența în situații critice. Amintește-ți că un apel la 112 trebuie să fie precis, concis și să conțină toate informațiile necesare pentru o intervenție rapidă și eficientă.
Academia de Prim Ajutor
Salvăm vieți împreună
Sursă informații: www.sts.ro